Warner Music doet ook mee. Het stelt zijn muziek open voor zowel de Nokia
Music Store als Comes With Music. Dit is een Nokia-combinatie van een
speciale muziektelefoon, met een gratis abonnement waarmee gedurende een
jaar onbeperkt muziek kan worden gedownload.
Alle grote platenmaatschappijen doen nu mee, op EMI na. Maar dat lijkt
slechts een kwestie van tijd. Nokia is ook met dit bedrijf in gesprek.
Nokia kan daardoor een assortiment aan muziek aanbieden concurrerend met
Apple’s iTunes.
Op zich is dat niet zo bijzonder. Online grootgrutter Amazon biedt
bijvoorbeeld ook veel online muziek aan, maar wist nooit te tornen aan de
marktpositie van Apple.
De iTunes Store had in 2007 in de VS een marktaandeel met legale
muziekdownloads van ongeveer 90 procent.
Sleutel was de iPod, Apple’s variant van de MP3-speler. De muziekwinkel was
voor Apple een manier om zijn hardware te verkopen. De iPod was immers het
enige draagbare apparaat waar iTunes op kon worden afgespeeld.
De iPod is een geweldig succes. Hip en uitgerust met een grote
opslagcapaciteit werd het de verkoophit van Apple. En in het spoor werd
iTunes zeer populair. Vervolgens moeten al die iPod-bezitters producten van
Apple blijven aanschaffen. Anders konden ze hun uitgebreide bibliotheek van
iTunes niet meer gebruiken.
De concurrentie had het nakijken. Amazon heeft geen eigen iPod en biedt
evenmin afspeelsoftware zoals iTunes. Microsoft probeerde het met de Zune,
maar kon niet op tegen het sterke imago van Apple.
Waarom zou het Nokia wel lukken? Het bedrijf kent een voordeel. Nokia heeft
met zijn mobiele telefoons al een enorme hoeveelheid hardware in de markt.
De Finse producent zette het eerste kwartaal van 2008 115 miljoen
mobiele telefoons af. Apple verkocht 10,6 miljoen iPods en gemiddeld ook nog
een half miljoen iPhones.
Toegegeven, niet alle mobieltjes van Nokia zijn geschikt als MP3-speler.
Bovendien is nog een lange weg te gaan voordat de mobiel door consumenten
als volwaardige MP3-speler wordt gezien.
Het gratis Comes With Music-abonnement moet die hordes
overwinnen. Enerzijds promoot het daarmee de toestellen die geschikt zijn
als MP3-speler en anderzijds zet het zijn muziekdienst op de kaart.
Het is vergelijkbaar met de bundeling van hardware en muziek die de iPod zo
succesvol maakte. Koop een Nokia-telefoon en de muziek komt er gratis bij.
Op die manier doet Nokia hetzelfde als Apple. Via de muziek verkoopt het
hardware.
Nokia hoopt zo Apple een koekje van eigen deeg te geven. Nieuwe klanten kunnen
snel en gratis een nieuwe bibliotheek van muziek aanleggen, waardoor geheel
legaal een volwaardig alternatief van iTunes wordt geboden.
Nokia's muziekstrategie is slechts een onderdeel van een groter plan.
Nokia wil omschakelen van een hardwarefabrikant naar een leverancier van
software en online diensten.
Navigatie is een voorbeeld van een andere peiler. Vandaag keurde de Europese
Commissie de overname van Navteq goed. Daardoor kan het ook
navigatiediensten leveren. Internetsite Ovi moet de plek worden waar alle
diensten van Nokia worden uitgestald.
Nokia beseft dat er straks met software en online diensten meer valt te
verdienen dan met hun mobieltjes, een business die nu al gewikkeld is in een
harde prijsstrijd.
Comes With Music blijft in de toekomst niet gratis. Over hoe Nokia straks geld
denkt te verdienen wil het bedrijf niets kwijt. Maar handhaving van de
abonnementsstructuur valt niet uit te sluiten.
Abonnementen hebben voordelen. Er is een maandelijks terugkerende
geldstroom op basis waarvan tarieven kunnen worden vastgesteld. Bovendien is
het een vorm die in de telefonie al heel gebruikelijk is.
Tenslotte is er een psychologisch effect. Abonnees staan er niet bij stil dat
ze euro's uitgeven, in tegenstelling tot een echte online winkel waar geld
merkbaar wordt besteed.
De enige vraag blijft, wat het allemaal moet gaan kosten. Een
abonnementsstructuur werkt alleen als die maandelijks niet te duur is.
Indien artiesten, platenmaatschappijen en Nokia een deel van de verkopen
willen, is het de vraag of de prijs laag genoeg kan blijven.
Voor Apple is de muziekwinkel van Nokia in ieder geval reden tot
zorgen. Niet omdat iTunes het bedrijf zoveel oplevert. De omzet van de
iTunes Store valt in het niet bij die van de computers en de iPods. Maar
vooral als katalysator van verkopen van de iPod en in zekere zin ook de
iPhone.
Moet Apple dan ook maar muziek gratis aanbieden? Het bedrijf zou dit volgens
geruchten overwegen. Verstandig lijkt het niet. Het succes van iTunes is
nooit gebaseerd geweest op prijs. Eerder op uitgekiende branding.
En hier heeft Nokia nog een flinke achterstand goed te maken. De iPod
en iTunes zijn sterke merken. Dat geldt nog lang niet voor Nokia. Het is de
vraag of het bedrijf in staat is dat te veranderen. Microsoft lukte het
eerder immers niet.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl